Recension Sklansky – The Theory of Poker

Dags för en ny recension av en pokerbok i min serie av recensioner av pokerböcker (se kategorin till vänster för fler). Den här gången har turen kommit till en riktig klassiker.

David Sklansky – The Theory of Poker
David Sklansky är en av de mest citerade författarna i genren. Han har samarbetat med många och skrivit många böcker om poker, men the Theory of Poker kommer nog alltid att vara hans bästa och mest kändaverk. Boken publicerades första gången 1987 och kommer hela tiden i nya upplagor för att svara på en enorm efterfrågan. David Sklanskys råd fungerar fortfarande, femton år senare.

Om du är en nybörjare som vill lära sig poker så bör du kanske börja med en mer grundläggande bok. Den här boken innehåller inte grundläggande undervisning kring starthänder, betting eller hur man bör spela de olika delarna utan förutsätter att du vet hur poker går till. Men när du väl kan grunderna i spelet och vill nå en högre nivå så är den här boken faktiskt obligatorisk läsning.

En majoritet av Sklanskys förklaringar kommer med exempel, bland annat med bilder av händer som visar vad han menar. Alla hans exempel är specifika för olika former av poker, och det finns avsnitt som visar alla de grundläggande reglerna för alla olika varianter av poker.

Boken börjar med lite grundläggande pokerteori och fortsätter sedan till andra aspekter av mer avancerat pokerspel. Författaren förklarar också hela tiden varför man ska tillämpa hans regler. Till exempel tas bland annat frikort, slowplaying, check-rais, höjningar, bluffar, semibluffar och mycket annat upp. Sklansky ger oss även tips om hur vi försvara oss mot aggressiva motståndares spel, och även hur man ska agera när man spelar heads up.

Boken har en av de mest omfattande ordlistorna för poker och kortspel jag sett. Om du är en erfaren spelare måste du känna till alla termer som anges där!